Deze healthy spring rolls kun je eigenlijk altijd maken. Super om je leftovers te gebruiken, maar ook leuk om een gezonde lunch te maken als je bezoek hebt of als borrelhap.

tips als vulling:

  • bietenrasp
  • wortelrasp (of zelf wortels in de lengte doorsnijden)
  • gesneden witte of rode kool
  • taug├ę
  • avocado
  • bosui (in lange repen gesneden)
  • gekruide kipfilet (bakken in wat rijstolie)
  • garnalen of gamba’s (gaar gewokt met wat knoflook)
  • verse kruiden: munt, koriander, peterselie
  • rijstvellen (te koop bij de AH, toko)

Hoe maak je ze:

Week een rijstvel 30 sec in een kom met warm water. Leg het op een snijplank of werkblad. Verdeel je ingredi├źnten naar wens erover en vul aan met een eiwitbron zoals garnalen, gamba’s of kip. Voeg wat avocado toe voor extra gezonde vetten. Sla een zijde over de vulling

Vouw ook de zijkanten naar binnen zodat er een soort enveloppe ontstaat. Pak het buideltje en rol vrij stevig op. Herhaal dit met de rest.
Tip: de rijstvellen plakken vrij snel. Maak je vingers daarom vochtig bij het rollen en leg ze eventueel op een natte doek.

Tips voor een dressing om te dippen:

  • 1 el tahin (sesampasta)
  • 1 el miso pasta (= soja pasta. ik heb die van het merk Terrasana gebruikt)
  • 1 el honing
  • klein scheutje Tamari (= glutenvrije soja saus)
  • wat water om de saus op de gewenste dikte te krijgen

alles goed roeren en je hebt een finger licking good dressing. Als je voor makkelijk gaat, kun je ook alleen tamari gebruiken of soja saus die niet te zout is. Wat chili saus kan ook, maar daar zit vaak veel suiker in.

× Klik hier voor een vraag via WhatsApp