BOEKENTIPS

herstel je hormonen in 10 stappen Vivian Reijs

Herstel je hormonen in 10 stappen

Voel je beter in 30 dagen

Vivian Reijs

Een heel makkelijk leesbaar boek waar je de achterliggende oorzaak van hormonale klachten leert begrijpen in jip-en-janneke taal. Dat spreekt mij erg aan en daarom lees je het ook zo uit. Vivian Reijs is ook (net als ik) orthomoleculair therapeut volgens de kPNI en trainer hormoonfactor. Haar kijk op voeding en levensstijl sluit aan bij de mijne.

Ze vertelt onder andere hoe de belangrijkste hormonen in een vrouwenlichaam werken en waarom vrouwen gevoeliger zijn voor klachten. Ze licht de vijf boosdoeners toe bij hormonale disbalans en ze rijkt oplossingen aan en heerlijke makkelijk te maken recepten gebaseerd op orthomoleculaire geneeskunde en de hormoonfactor.

Een mooi boek om te geven aan een dierbare vriendin die kampt met hormonale klachten!

 

Eet meer energie Marjolein Dubbers

 

Eet meer energie – voor een vitaal en vrolijk leven

Marjolein Dubbers

Ik krijg al energie van het lezen van dit boek. Ik ben groot fan van Marjolein Dubbers. Ik lees ook graag haar blogs van de Energieke Vrouwen Academie. Haar beide boeken zijn super fijn om regelmatig dingen na te slaan. Je weer even te verdiepen in hoe het ook al weer werkt in je lijf. Ook dit boek staat boordevol informatie voor vrouwen die daadwerkelijk in actie willen komen om hun gezondheid en hun energie niveau aan te pakken. Marjolein weet de combinatie van ingewikkelde lichaamsprocessen te verpakken en uit te leggen in ‘zingend’ taalgebruik. De lay-out is geweldig met veel afwisseling tussen verdiepende informatie en luchtige tekst en weetjes. De recepten van haar zijn ook altijd goed en praktisch toepasbaar.

Dit boek helpt je jezelf te motiveren om je leefstijl onder de loep te leggen, en er ook daadwerkelijk iets mee te gaan doen. Enne…ook haar lijfspreuk is ‘laat perfectie los en ga weer genieten van eten’. Maak eten niet té belangrijk. Kies voor de 80-20% regel. En vlieg vooral eens lekker uit de bocht.

Het Pioppi dieet

Het Pioppi dieet

Een lifestylplan in 21 dagen

Dr. Asseem Malhotra & Donal O’Neill

Sinds een paar maanden (september 2018) staat het boek het Pioppi dieet in de bestsellerlijsten. Wat houdt het Pioppi dieet in? Hoe verhoudt het zich tot het Mediterraan en het oerdieet volgens de klinische PNI?

Er zijn een aantal plekken in de wereld waar mensen gemiddeld ouder worden dan in de rest van de wereld. Die plekken worden de Blue Zones genoemd. Pioppi is een klein dorpje in het zuiden van Italië en telt 197 inwoners. Mensen hebben er een eenvoudig, maar ook lang, gezond leven. Er is geen supermarkt en ook geen sportschool. Inwoners leiden er een traditioneel en rustig leven. Pioppi behoort officieel niet tot de Blue Zones, maar het voldoet aan de criteria.

De auteurs zijn cardioloog, dr. Aseem Malhotra en documentairemaker Donal O’Neill. Het boek Het Pioppi dieet bevat een  leefstijlplan gebaseerd op dat van de bewoners van Pioppi. Het leefstijlplan zou  volgens de auteurs in 21 dagen de gezondheid verbeteren en de risico’s op onder meer diabetes type 2 en hart- en vaatziekten verminderen.

Het Voedingscentrum stelt dat er geen wetenschappelijke studies zijn gedaan naar de gezondheidseffecten van het Pioppi dieet en de gevolgen op lange termijn. Bovendien maakt het Voedingscentrum zich met name zorgen over de beperking van de hoeveelheid koolhydraten en het ruimere gebruik van eieren, rood vlees en (verzadigde) vetten, waaronder kokosolie.

Samengevat een vergelijking tussen het oerdieet volgens de kPNI en het Pioppi dieet

Het oerdieet volgens de kPNI en het Pioppi dieet hebben veel overeenkomsten, beide beperken de hoeveelheid koolhydraten, en kiezen voor een menu met veel groenten, fruit en gezonde vetten uit vette vis, eieren en olijfolie. Het Voedingscentrum maakt zich met name zorgen over de beperking van de hoeveelheid koolhydraten en het ruimere gebruik van (verzadigde) vetten, hoeveelheid eieren en kokosolie in beide diëten. Alhoewel het volgens het Voedingscentrum nog onvoldoende wetenschappelijk is onderzocht, past het dieet wel in een reeks van low carb, high fat-diëten, waarmee veel gezondheidseffecten worden behaald.

Het boek Het Pioppi dieet eindigt overigens met een lange literatuurlijst, wanneer veel wetenschappelijke bronnen zijn vermeld.

Het oerdieet gaat wel verder dan het Pioppi dieet in het vermijden van een aantal productgroepen, denk aan nachtschade, peulvruchten en zuivel. Nu is het Pioppi dieet ook meer een algemeen leefstijlplan, terwijl het oerdieet volgens de kPNI de basis vormt om – ook samen met leefstijlrichtlijnen – de spijsvertering (en de algehele gezondheid) te herstellen tijdens een therapie.

 

Alles draait om je hormonen Rineke Dijkinga

 

Alles draait om je hormonen.  Het is maar dat je het (w)eet

Rineke Dijkinga

De boeken van Rineke Dijkinga behoren tot mijn favoriete kookboeken. Zij noemt zichzelf inmiddels een ‘recepten-architect’. En dat is misschien wel het juiste woord. Als je (h)eerlijke en gezonde recepten zoekt, vind je altijd iets wat op dat moment je smaakpapillen wakker maakt. Gezond en culinair gaan namelijk heel goed samen. Dit boek is een ‘must have’.

Het is uitgekomen in november 2015. Het bijzondere aan dit boek is dat zij – samen met een groot aantal gastschrijvers – haar kennis deelt over hormonen. Pure en onbewerkte voeding kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan jouw hormonale balans. Het boek bevat tevens meer dan 140 pagina’s bijlagen met uitleg over onder andere het gevaar van xeno-oestrogenen, een hormonenchecklist, gezonde darmen & lever, stress als grote stoorzender van onze hormonen, de schildklier, verstoring van geslachtshormonen en een heeeeeleboel leuke en nuttige weetjes.

Veg!

VEG!

Het River Cottage boek met

groenten in de hoofdrol van Hugh Fearnley Whittingstall.

Dit boek is een groente feestje. Het is een van mijn favoriete kookboeken op dit moment. Het boek staat boordevol verassende gerechten gebaseerd op een grote variatie van biologische seizoensproducten. En zoals de titel al insinueert: het zijn recepten zonder vlees of vis.

Maar hier komt het. Het is niet geschreven met de intentie om jou of iemand te bekeren tot het vegetarisme. De schrijver is, net als ik, geen vegetariër, maar hij moedigt je heel erg aan om vooral heel veel meer groenten te gaan eten. Vlees of vis hoeft niet iedere dag op het menu te staan om de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen. In tegendeel zelfs. Met dit boek kun je een begin maken om je leven te veranderen.

Prachtig geïllustreerd en vlees noch vis wordt gemist bij het eten van deze gerechten. Ik voel me happy en voldaan na een maaltijd uit VEG!

 

Energieke vrouwen voedingskompas Marjolein Dubbers

 

Energieke vrouwen voedingskompas

Marjolein Dubbers

Verander je voeding. Verander je hormonen. Verander je leven. Een mooie subtitel van dit boek. Marjolein verspreidt al jaren blogs over voeding, hormonen, en leefsstijl via de Energieke Vrouwen Academie. Zij verdiept zich altijd goed in de onderwerpen en is in staat om dit pakkend en simpel te beschrijven. Veel van deze informatie heeft zij samen gevoegd in dit boek, met daarbij veel leuke tips en weetjes en een aantal (niet heel veel) heerlijke recepten die ik graag maak. Er is veel afwisseling in soort informatie en een prettige lay-out. Je hoeft daardoor niet persé bij het begin te beginnen, maar je kunt steeds een stuk lezen waar je zelf interesse in hebt. Haar boek zit ook vol mooie one-liners. ‘Het zijn nooit de artsen die jou beter maken, het is uiteindelijk altijd jouw eigen lichaam dat dit doet’ of: ‘laat jouw lichaam jou in de steek, of is het andersom?’ of: ‘depressieve hersenen of depressieve darmen?’.

Eigenlijk is dit boek een must-have voor iedere vrouw.

 

gifbelt

In 28 dagen van gifbelt naar tempel

Jacqueline van Lieshout, detox-coach

Vier jaar geleden heb ik voor het eerst een detox-kuur gedaan op basis van dit boek. En ik zal dit nooit meer vergeten. Mijn keuken leek wel een groente tuin.  In vier weken tijd veranderde mijn smaak, ik voelde me frisser en helderder in mijn hoofd, mijn huid werd beter, en ik voelde me ook nog eens blijer en energieker.

Dit boek heeft voor mij geleid tot een definitieve verandering in mijn voedingspatroon. Dat is ook het doel wat Jacqueline van Lieshout, auteur van dit boek en detox-coach, wil bereiken.

Dit boek is een prettig geschreven handleiding voor een goede interne schoonmaakbeurt. Er wordt stapsgewijs uitgelegd waarom de juiste voeding zo belangrijk is en wat ontgiften met je lichaam doet.  Gedurende vier weken krijg je alleen voeding binnen die bedoeld is om je lichaam te voeden, te versterken en te reinigen. Een eyeopener om je eigen vastgeroeste eetpatronen aan het licht te brengen die niet echt voedend zijn. Ook als je al gezond eet is het aan te raden om dit ieder jaar een keer te doen. Je kunt royaal eten en er staan heerlijke recepten in. Je hoeft geen calorieën te tellen (nooit meer).

Als je je zo goed voelt, word je je bewust van wat goede voeding met je doet. Dit boek is voor mij ook de aanzet geweest tot het volgen van een opleiding tot orthomoleculair voedingsdeskundige.

#SUPERSNEL HERSTEL

Hoe je fitter, sterker en  gezonder wordt
Janneke van der Meulen (mei 2014)
Dit boek gaat over de visie van Janneke van der Meulen, roeister bij de Nederlandse Dames Acht, op supersnel herstel door middel van slim eten, drinken en slapen. Zij kwam er al heel jong achter dat voeding mede bepaalt hoe je je voelt, hoe diep je kan gaan en hoe snel je herstelt.

Herstel dat nodig is om maximaal te kunnen presteren. Dit geldt voor (top)sporters maar ook voor mensen met een eigen bedrijf, mensen met verantwoordelijkheid en/of zwaar lichamelijk werk. Ze heeft het onder andere geschreven voor mensen die slimme keuzes willen maken en die bereid zijn om in zichzelf te investeren. Voor mensen die van hun gezondheid een 10 willen maken. Ze maakt duidelijk dat je niet alleen als topsporter het verschil kunt maken doordat je de hele wedstrijd maximaal  kunt presteren. Ook voor een ondernemer of werknemer kun je het verschil maken wanneer je altijd energiek bent en je optimaal kunt functioneren en concentreren.

Je wordt als lezer meegezogen in haar enthousiasme, inzicht en ervaringen en in haar streven iedere morgen beter, sterker en gezonder te zijn. Ik deel ook haar visie dat ieder mens uniek is. Ook wat voeding betreft. Wat voor de een werkt hoeft niet perse voor de ander te werken. Iedereen moet zelf ervaren wat gezonde voeding voor je lichaam betekent. Hoe gezonder je eet des te duidelijker gaat je lichaam zelf aangeven wat je werkelijk nodig hebt.

Een ding is zeker. Energie volgt energie. Iedereen heeft vers en onbewerkt voedsel nodig. Je kunt niet verwachten dat dood voedsel je leven gaat geven.

weten-heerlijk

Weten van (h)eerlijk eten  – deel 1

Rineke Dijkinga

kennis, om je gezondheid positief te beïnvloeden

Dit boek van Rineke Dijkinga, orthomoleculair en natuurgeneeskundige, geeft een kijkje achter de schermen van ons lichaam en onze voeding. Het boek is een fantastische combinatie van bruikbare gezonde recepten en uitleg over de heilzame werking van de ingrediënten op onze energie, stemming en ons gewicht. Het staat boordevol praktische gezondheidstips en alle recepten zijn lekker en (redelijk) eenvoudig te maken. Een van mijn favoriete kookboeken op dit moment.

Als je vol enthousiasme en bewust wilt (gaan) werken aan je gezondheid door middel van voeding dan is dit boek een echte aanrader. Er staan recepten in voor alle momenten van de dag die positieve effecten hebben op je gezondheid. Maar ook op klachten en symptomen. Per recept staan de gezondheidseffecten van de gebruikte ingrediënten beschreven. Als je bepaalde klachten hebt, kun je bewust gerechten kiezen die ondersteunend zijn in het verbeteren van je gezondheid. Het leest makkelijk, je ontwikkelt kennis op gebied van voeding, en je wordt er ook nog eens helemaal blij van dat je (h)eerlijke recepten op tafel tovert. Kidsproof! Er staan veel bruikbare recepten voor kinderen in.

 

Het hormoonbalans dieet boek Ralph Moorman

 

Het Hormoonbalans Dieet

 Ir. Ralph Moorman

Dit is een handzaam boek waarin helder wordt beschreven welke hormonen ons gewicht bepalen. Onze moderne voeding en manier van leven brengen onze hormonen uit evenwicht.  Volgens wetenschappelijke inzichten is overgewicht (ook de ‘love handles’) het gevolg van een verstoorde hormoonbalans. Lifestyle- en fitness coach Ralph Moorman legt uit dat aan de hand van de juiste voeding de hormonen weer terug in balans gebracht kunnen worden. Zijn de hormonen weer in balans dan smelten de kilo’s makkelijk weg.

Het boek bevat heerlijke recepten gebaseerd op een goede balans tussen koolhydraten eiwitten en vetten. Diëten is misschien niet het goede woord want dat associeer ik met minder eten en honger hebben. Dat is niet nodig. Het geeft je inzicht waarom je bepaalde voeding wel of niet zou moeten kiezen om je lichaam van alle voedingsstoffen te voorzien die het nodig heeft. Er staan verder hele leuke en handige tips in om gezond in te slaan in de supermarkt. Tot slot nog 9 recepten van topkoks. Jammie