Hoe zorgt stress ervoor dat je moeilijk afvalt?

Hoe zorgt stress ervoor dat je moeilijk afvalt? Als je overgewicht hebt, of op bepaalde plaatsen op je lichaam vet blijft vast houden, betekent het dat je hormonen niet goed in balans zijn. Laat stress nou de grootste verstoorder van je hormonen zijn.

Wat valt ook onder stress waar niet iedereen zich bewust van is?

Stress wordt doorgaans gerelateerd aan bijvoorbeeld stress op het werk, in je relatie, binnen je gezin, door een nare omstandigheid. Waar men niet altijd bewust van is, is dat voedingsstress (verkeerde voeding, teveel eten, crash diëten), wisselende dag- en nachtritmes (nachtdiensten, reizen, te laat en te kort slapen), maar ook te lang en te vaak trainen, stress is voor je lichaam.

Werking van ons (anti) stress hormoon cortisol

Een beetje achtergrond over wat er in ons lichaam gebeurt bij stress, is wel nuttig. Als je stress hebt, maakt ons lichaam het hormoon cortisol aan. Dit hormoon wordt geproduceerd door onze bijnieren.

In een normale dag- en nachtcyclus zou het natuurlijke verloop zijn dat cortisol in de loop van de nacht langzaam gaat stijgen, zodat je in de ochtend wakker wordt. In de loop van de dag moet je cortisolwaarde steeds lager worden, totdat de laagste waarde rond 10 uur ’s avonds bereikt wordt. Je lichaam en geest worden klaargemaakt voor rust en tot slot voor een verkwikkende slaap.

Door langdurige stress doorbreek je dit natuurlijke verloop van cortisol. Je lichaam gaat voortdurend stresshormoon aanmaken wat kan resulteren in de situatie dat je in de ochtend moe wakker wordt en in de avond klaar wakker bent. Het is juist de chronische, ongecontroleerde stress die op den duur belangrijke (hormonale) processen in ons lichaam gaat verstoren.

Hoe zorgt stress ervoor dat je moeilijk afvalt?

  • Ons lichaam is zo ingesteld dat het ‘verwerken’ van een situatie van stress prioriteit heeft boven andere belangrijke processen in ons lichaam. Langdurige stress zet je lichaam in ‘de overlevingsstand’. Dit betekent onder andere dat het proces voor je spijsvertering op een laag pitje wordt gezet. Het wordt daardoor moeilijker om je voeding goed te verteren. Het is dus niet vreemd dat je in tijden van stress (extra) last krijgt van je darmen, zoals een opgeblazen buik, darmkrampen, obstipatie, diarree.
  • Doordat ons stress systeem prioriteit heeft, kan ook de werking van onze schildklier gaan vertragen. Met andere woorden onze stofwisseling wordt trager waardoor je moeilijker kunt afvallen. Sterker nog, je kunt door stress juist aan gaan komen. Veel mensen gaan namelijk ook nog eens meer eten als ze stress hebben terwijl hun stofwisseling trager gaat werken.
  • Hou jij het meest vet op je buik vast? Het hormoon cortisol staat erom bekend dat het vetopslag in de buik stimuleert.
  • Als je stress hebt, stijgt je bloedsuikerspiegel. Je lichaam maakt het hormoon insuline aan om de hoeveelheid suiker in het bloed te verlagen. Als er voortdurend teveel insuline in je bloed circuleert, gaat insuline als ‘het vetopslag hormoon’ fungeren.

Als je graag wilt afvallen en het lukt niet stel jezelf dan ook de vraag of stress hier een rol in speelt.

Wat kun je doen om stress te verminderen?

Je kunt niet altijd een stressvolle situatie in je leven veranderen. Wel kun je kijken of je iets kunt doen om de hoeveelheid stress te verminderen.

Wat kun je doen om stress te reduceren?

  • Eet veel groenten (minstens 500 g per dag);
  • varieer met je voeding en eet alle kleuren van de regenboog;
  • eet zo puur mogelijk (geen zakjes, pakjes, kant-en-klaar);
  • verminder cafeïne (max 2 koffie per dag) en alcohol (heel beperkt);
  • slaap voldoende, het liefst 8 tot 9 uur per nacht;
  • beweeg in de buitenlucht want daglicht verlaagt je stress niveau;
  • train niet overmatig want dat zorgt voor een stijging van cortisol. Korte HIIT trainingen of interval trainingen zijn gunstig voor je hormonen;
  • doe body & mind technieken die bij jou passen (meditatie, yoga, ademhalingstechnieken).