Spijsverteringsklachten. Wat kun je eraan doen?

Spijsverteringsklachten

Bijna 1 op de 4 Nederlanders kampt regelmatig met spijsverteringsklachten. Hierbij kun je denken aan een opgeblazen gevoel, boeren, maagzuur, winderigheid, een trage of onregelmatige stoelgang, vermoeidheid aan het einde van de dag, bloedarmoede, je beter voelen nadat je hebt gegeten.

Spijsverteringsklachten kunnen verschillende oorzaken hebben. De aller belangrijkste oorzaak van een zwakke spijsvertering is (chronische) stress. We leven onder stress, maar we eten ook onder stress. We eten snel, we eten onbewust, we overeten en nemen snel iets tussendoor. Andere oorzaken zijn tekorten aan voedingsstoffen, te weinig beweging, verkeerde voeding, voedselovergevoeligheden, tekort aan spijsverteringsenzymen. Meestal is het een combinatie van factoren.

In het hele verteringstraject kan er van alles misgaan met allerlei nare klachten als gevolg. Het gevolg is dat de voedingsstoffen niet of slecht worden opgenomen. 

Spijsverteringsklachten. Wat kun je eraan doen?

Begin de dag met een glas water

Als je darmen (je darmvlokken) voldoende vocht krijgen nemen ze de meeste voedingsstoffen beter op. ’s Nachts drogen de darmvlokken een beetje uit. Door iedere ochtend te beginnen met een glas water maak je je spijsverteringssysteem wakker en geef je je darmen een goede start.

Eet als je honger hebt

Heb jij echt honger als je gaat eten of eet je uit gewoonte? Als je eet terwijl je geen honger hebt, staat je lichaam niet in ‘de verteringsstand’. Er worden nog geen spijsverteringssappen aangemaakt en je lichaam heeft eigenlijk geen zin om voedsel te verteren. Eet je toch, dan dwing je je lichaam om aan het werk te gaan terwijl het daar niet klaar voor is.

Eet maximaal 3 maaltijden per dag

Bouw het aantal maaltijden per dag af naar 3 per dag. Ben jij iemand die regelmatig tussendoortjes neemt? Dit kan een belangrijke oorzaak zijn van spijsverteringsproblemen.

Verplicht kauwen

Eet je supergezond, maar kauw je niet genoeg? Dan maak je vooral hele dure poep. Als je te grote stukken voedsel doorslikt kunnen de enzymen en bacteriën er niet goed bij. De voeding wordt niet omgezet in voedingsstoffen voor je lichaam (niet verteerd tot aminozuren, vetzuren en glucose), en niet opgenomen. Zonde je van biologische groente maaltijd! Verplichten kauwen dus. Misschien wel 20 keer per hap. Tel maar eens.

Drink niet tijdens de maaltijd

Als je water drinkt, vermengt dat zich met de speekselenzymen en het maagzuur. Hierdoor raken ze verdund en vermindert de werkzaamheid. Een klein beetje drinken bij de maaltijd mag, maar neem pas een slok nadat je je eten hebt doorgeslikt.

Neem de tijd en zorg voor een rustige omgeving

Zorg dat je voldoende de tijd neemt om te eten. Niet in 5 minuten je ontbijt of je lunch naar binnen drukken achter de computer of met je telefoon in je hand om je mails bij te werken. Je vergeet vaak goed te kauwen en je lichaam staat niet in de ‘verteringsstand’.

Gebrek aan variatie is veel slechter dan al die voedingsmiddelen op zichzelf

Dagelijkse overvloed van dezelfde producten zorgt voor problemen. Altijd boterhammen met kaas of worst, volkoren crackers, een kop koffie, afwisseling met slechts drie of vier soorten groenten. De mens is een gewoonte dier en kiest vaak uit gemak voor steeds dezelfde producten. Door variatie krijg je veel meer verschillende voedingsstoffen binnen (en beperk je een overkill aan slechte of minder goede stoffen die eigenlijk ook in ieder product zitten).

Investeer in koken en varieer in kooktechnieken

Leer koken of probeer nieuwe recepten uit. Je wordt enthousiast als je nieuwe smaken of combinaties ontdekt. Je gaat gevarieerder eten. De kans dat je met plezier gaat eten wordt groter. Probeer minder te bakken, braden en wokken, en meer te stomen, blancheren of kort te koken.