Verzuring van je lichaam. Wat zijn de signalen?

Verzuring van je lichaam. Wat zijn de signalen?

Verzuring van je lichaam was een paar jaar geleden een nieuw begrip voor mij. Het ontzuren van mijn lichaam nadien heeft mij heel veel gebracht. Allerlei klachten en pijntjes zijn verdwenen. Het lijkt wel alsof ik een afbraakproces in mijn lichaam heb gekeerd.

De eerste signalen van verzuring kunnen zijn: vermoeidheid, sneller last hebben van allerlei pijntjes, spierpijn, gewrichtspijn, huidklachten, haaruitval, verkoudheden en infecties. Maar hoe verzuur je nou? Laat me eerst iets uitleggen over het zuur-base evenwicht in je lichaam.

Zuur-Base evenwicht

We eten te zuur. Althans te veel zuurvormende voeding. Bij het samenstellen van je voedingspatroon is het van belang dat je niet alleen kijkt naar de noodzakelijke voedingsstoffen. Er is nog iets om rekening mee te houden: het zogenaamde zuur-base-evenwicht.

Dat klinkt ingewikkelder dan het is, maar het is simpel uit te leggen.

Na de vertering van voedsel en de stofwisseling in ons lichaam blijft er een zure of een basische rest over (basisch is het tegenovergestelde van zuur en wordt ook wel alkalisch genoemd). Groenten en fruit zorgen bijvoorbeeld voor een basische rest. De zure afvalstoffen worden in principe afgevoerd door ons lichaam via de nieren, de longen en de huid. Als dit niet meer lukt dan hopen de afvalstoffen zich ergens in ons lichaam op, zonder dat wij het weten. Deze opeenstapeling van niet-afgevoerde zure afvalstoffen in ons lichaam kun je ook wel verzuring noemen.

Ons lichaam is van oorsprong echter basisch, dus niet zuur. De zuurgraad van ons bloed moet voor een goede gezondheid een constante licht basische waarde behouden. Wanneer je te weinig zuren kunt afvoeren, stoot het bloed het teveel aan zuren af naar onze weefsels, zoals de spieren, de pezen, het onderhuids bindweefsel en de gewrichten. Dat ga je vroeg of laat merken.

Verzurende voeding

Voeding is een belangrijke oorzaak van verzuring. Met ons westerse voedingspatroon eten wij te zuur, of beter gezegd: wij eten teveel voedsel dat tot verzuring leidt. Bij het samenstellen van een gebalanceerd voedingspatroon is het niet alleen belangrijk om te letten op de voedingsstoffen die wij nodig hebben, maar ook op een balans tussen zuurvormende voeding en basevormende voeding. Check.

Toen ik mij hier jaren geleden in ging verdiepen, raakte ik even van het pad af. De juiste voeding kiezen leek ineens een ingewikkeld proces. Sommige voeding – zoals oliën, vis, noten – is namelijk gezond, maar ook verzurend. Help!

Om te voorkomen dat je je verliest in allerlei zuur-base tabellen die er te vinden zijn op internet, probeer ik de grote lijnen aan te geven waardoor je bewuster kunt kiezen tussen verzurende en basenvormende voeding.

Een overzicht van verzurende en basenvormende voeding

Alkaliserende (basenvormende) voeding:

  • Groenten en fruit, kiemgroenten (zoals alfalfa), spirulina
  • Eiwitten: biologische yoghurt, (karne)melk, kefir
  • Kruiden: kaneel, kerrie, gember, mosterd, groene kruiden
  • Dranken: verse vruchten- en groentesappen, kruiden thee

Verzurende voeding:

  • Granen; geraffineerde granen, alle deegwaren (pasta)
  • Noten en zaden: licht verzurend
  • Zuivel: kaas (van geiten- koeien- of schapenmelk)
  • Bonen: sojabonen en sojamelk
  • Dierlijke eiwitten: rundvlees, schelp- en schaaldieren, vis,        lamsvlees, varkensvlees, konijn, kalkoen, wild
  • Suikerwaren: suiker, snoep, honing, stroop, frisdrank
  • Dranken: Alcohol, koolzuurhoudende dranken, koffie

De ideale verhouding in je voedingspatroon

Het meest ideaal om de zuur-basebalans in het lichaam te ondersteunen is een patroon dat bestaat uit 80% alkaliserende voeding en slechts 20% verzurende voeding. Dat is een uitdaging.

Als je je beseft dat je te veel verzurende voeding eet, kun je je eetpatroon veranderen in overzichtelijke stappen. Je zult het gaan merken. Waar het om gaat is dat je je bewust wordt van hetgeen er (ongemerkt) in je lichaam gebeurt als je overwegend verzurende voeding gebruikt. Mocht je klachten herkennen dan kunnen ondersteunende voedingssupplementen de ontzuring versnellen.

Tot slot wat tips om je lichaam te ontzuren:

  • Ga vooral (veel) meer groenten en aan je dagelijkse patroon toevoegen, daarmee verschuif je de zuur-base verhouding meteen. Bouw de hoeveelheid groente op naar minstens 500 g per dag.
  • Breng de hoeveelheid (volkoren) brood of crackers terug naar 1 maaltijd per dag.
  • Neem groente bij iedere maaltijd.
  • Wees matig met kwark en beperk kaas met 1 of 2 plakjes per dag
  • Eet vooral niet teveel vlees, en wissel ook af met vlees, vis, ei en vegetarische maaltijden. Minder de hoeveelheid vlees of vis op je bord. 100 g vlees of vis is voldoende.
  • Kauw je base-vormende voeding goed. Grof gesneden rauwkost die je ook nog eens te snel eet, heeft een tegenovergesteld effect. Je darmen gaan over tot gisting wat tot verzuring leidt. Herken je borrelende darmen of een opgeblazen gevoel na het eten van een rauwkostsalade?
  • Drink verse groente- en fruitsappen (fruitsappen niet teveel door de suikers).
  • Verminder koffie tot maximaal 2 koppen per dag. Cafeine bindt mineralen en werkt verzurend. Zwarte thee is ook verzurend.
  • Drink iedere dag genoeg water (richtlijn 1,5 liter).
  • Vermijdt koolzuurhoudende (fris) dranken. Ook koolzuurhoudend water is verzurend!
  • Beperk het gebruik van suiker en suikerhoudende producten.
  • Stress werkt ook verzurend dus probeer meer te ontspannen, plezier te hebben en te bewegen in de buitenlucht.
  • Laat je lekker masseren
  • Doe ademhalingsoefeningen zodat je goed en diep inhaalt.