Last van darmklachten en wil je ervan af? Ik heb 8 tips voor je!

Last van darmklachten en wil je ervan af?

Klachten zoals kramp, opgezette buik, obstipatie of diarree zijn voor iedereen herkenbaar als darmklachten. Toch zijn er meer symptomen die kunnen wijzen op niet optimaal functioneren van de darmen. Denk bijvoorbeeld aan veel trek hebben in zoet eten, slechte concentratie, huiduitslag of jeuk, onverklaarbare misselijkheid, last van maagzuur, vermoeidheid, een droge mond. Heb je last van je darmen, en wil je je weer energiek en blij voelen? Lees dan deze tips.

Wat levert een gezonde darmflora voor jou op?

In ons maag-darmkanaal wordt voeding verteerd, opgenomen en uitgescheiden. De rol van de darmen is echter veel intelligenter dan dat. Onze darmen bevatten namelijk meer bacteriën (de darmflora) dan dat wij lichaamscellen hebben. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de samenstelling van deze bacteriën van grote invloed op onze gezondheid. Een gezonde darmflora (meer goede dan slechte bacteriën) bepalen voor een belangrijk deel ons weerstandsvermogen, en zorgen voor een opgewekte stemming, een frisse huid, veel energie, een gezond gewicht en een goede spijsvertering.

Begin met de juiste voeding voor je darmen

De darmen zijn bij uitstek het orgaan dat in belangrijke mate wordt gestuurd door onze voeding. De darmgezondheid wordt snel aangetast door verkeerde voeding, maar kan ook snel verbeteren door goede voeding voor de darmen. Welk gezondheidsdoel je ook nastreeft: het begint bij je darmen.

Darmklachten en wil je ervan af? 8 tips voor gezonde darmen

1. Goed kauwen

Ik herhaal het steeds weer maar goed kauwen is de eerste stap van een gezonde spijsvertering. In je mondslijmvlies komen door het kauwen namelijk enzymen vrij om koolhydraten uit je voeding te verteren. Hoe beter je kauwt, des te minder werk je maag-darm stelsel hoeft te doen. Kauw tot het eten goed fijn is.

2. Eet jezelf voor 80% vol

Een belangrijke oorzaak van darmklachten is te veel eten. Te veel eten ofwel “overeten” zorgt ervoor dat de spijsvertering wordt overbelast. Hierdoor kunnen allerlei darmproblemen ontstaan, waaronder opgeblazen buik, buikkramp, vermoeidheid na de maaltijd, verstoppingen en winderigheid. Eet rustig, daardoor voel je beter wanneer je genoeg hebt gegeten.

3. Vezels zijn superfood (en bijna iedereen eet ze te weinig)

Voedingsvezels zijn van grote invloed op de gezondheid van ons spijsverteringskanaal, en dus op onze algehele gezondheid. Vezels vormen een uitstekende voedingsbodem voor de goede bacteriën in de darmen. Vezels worden ook wel prebiotica genoemd voor onze gezonde darmflora. Ze zitten in plantaardige voeding. Dus in fruit, groenten, zaden, noten, peulvruchten, volkoren granen. Ik ben geen fan van tarwe, omdat vooral tarwe veel gluten bevatten die onze darmgezondheid juist aantasten. Kies juist vooral voor de vezels uit andere voedingsstoffen dan granen.

4. Variatie is key

Iedere dag dezelfde producten nemen (hetzelfde ontbijt, dezelfde lunch) zal op den duur voor darmklachten zorgen. Je kunt overgevoelig worden voor voeding die je te vaak eet. Door variatie krijg je veel meer verschillende voedingsstoffen binnen en beperk je een teveel aan slechte en minder goede stoffen die eigenlijk ook in ieder product zitten. Varieer met groenten en kies daarbij goede eiwitten en vetten, zoals bonen, zaden, pitten, vis, gevogelte, eieren, af en toe onbewerkt vlees, hennepzaad, avocado, een handje ongebrande ongezouten noten.

5. Voeg groenten toe aan iedere maaltijd

Voeg groenten toe aan iedere maaltijd. Het is een mooi streven om minstens 500 gram groenten per dag te eten. Daar kom je niet aan als je maar aan 1 maaltijd per dag groente toevoegt. Varieer ook in bereidingswijze tussen rauwe, gestoomde, geblancheerde, kort gekookte of gewokte groenten. Heb je erg veel last van buikklachten, dan is het prettig om niet te veel rauwe groenten te eten, maar juist verwarmd. Dat vergemakkelijkt je spijsvertering.

6. Als je dit vermijdt, geef je jezelf een groot cadeau

Vermijd geraffineerde suikers. Inkopper jaaaa, maar dat koekje gaat er toch snel in. Veel suiker (en zeker in combinatie met weinig vezels) is funest voor je darmen. Het verzwakt je immuunsysteem, je krijgt last van energie dips, vermoeidheid, hormonale klachten, matte of slechte huid. Bouw de geraffineerde suikers zo veel mogelijk af (snoep, koek, frisdrank, kant-en-klaar dressings en sauzen). Haal ze gewoon niet in huis als je er niet af kan blijven. Eet zo veel mogelijk voeding zonder etiket (voeding dat rechtstreeks uit de natuur komt).

7. Dit zijn de 2 stoffen waar veel mensen (ongemerkt) klachten van krijgen

Zuivel (van de koe) en gluten staan boven aan de lijst van allergenen: stoffen waar veel mensen in toenemende mate niet goed meer tegen lijken te kunnen. Zeker als je darm- of hormonale klachten hebt, is het de moeite waard om koezuivel en gluten eens 4 weken te vermijden om te kijken wat het met jou doet. Je wilt je toch fit, helder en blij voelen? Probeer het gewoon.

8. Drink niet tijdens de maaltijd

Water is essentieel voor een goede darmwerking. Als de darmen voldoende vocht krijgen nemen ze de meeste voedingsstoffen beter op. Drink water bij voorkeur tussen de maaltijden door en niet tijdens de maaltijd.

Door iedere ochtend te beginnen met een glas water krijgen de darmen een goede start. Het is extra verfrissend om hier het sap van een halve citroen in uit te persen. Water drinken op de nuchtere maag corrigeert uitdroging die tijdens de slaap ontstaat.