Darmklachten. Lees deze tips voor gezonde darmen

Darmklachten

Klachten zoals kramp, opgezette buik, obstipatie of diarree zijn voor iedereen herkenbaar als darmklachten. Toch zijn er meer symptomen die kunnen wijzen op niet optimaal functioneren van de darmen. Denk bijvoorbeeld aan veel trek hebben in zoet eten, slechte concentratie, huiduitslag of jeuk, onverklaarbare misselijkheid, last van maagzuur, vermoeidheid, een droge mond.

Gezondheid begint in de darmen

In ons maag-darmkanaal wordt voeding verteerd, opgenomen en uitgescheiden. De rol van de darmen is echter veel intelligenter dan dat. Onze darmen bevatten namelijk meer bacteriën (de darmflora) dan dat wij lichaamscellen hebben. En juist de samenstelling van deze bacteriën zijn van grote invloed op onze gezondheid. Een gezonde darmflora (meer goede dan slechte bacteriën) bepalen voor een belangrijk deel ons weerstandsvermogen, en zorgen voor een opgewekte stemming, een frisse huid, veel energie, een gezond gewicht en een goede spijsvertering.

Voeding is sturend bij darmgezondheid

De darmen zijn bij uitstek het orgaan dat in belangrijke mate wordt gestuurd door onze voeding. De darmgezondheid wordt snel aangetast door verkeerde voeding, maar kan ook snel verbeteren door goede voeding voor de darmen. Welk gezondheidsdoel je ook nastreeft, begin bij de darmen!

Darmklachten. Tips voor gezonde darmen

Goed kauwen

Ik herhaal het steeds weer maar goed kauwen is de eerste stap van de spijsvertering. In het mondslijmvlies zitten enzymen om koolhydraten uit de voeding te verteren. Hoe beter je kauwt, des te minder werk je maag-darm stelsel hoeft te doen. Kauw tot het eten goed fijn is.

Eet jezelf voor 80% vol

Een belangrijke oorzaak van darmklachten is te veel eten. Te veel eten ofwel “overeten” zorgt ervoor dat de spijsvertering wordt overbelast. Hierdoor kunnen allerlei darmproblemen ontstaan, waaronder opgeblazen buik, buikkramp, vermoeidheid na de maaltijd, verstoppingen en winderigheid.

Voedingsvezels ter voorkoming van darmklachten

Voedingsvezels zijn van grote invloed op de gezondheid van ons spijsverteringskanaal, en dus op onze algehele gezondheid. Vezels vormen een uitstekende voedingsbodem voor de goede bacteriën in de darmen. Vezels worden ook wel prebiotica genoemd omdat ze onze darmflora verbeteren. Ze zitten in plantaardige voeding. Dus in fruit, groenten, zaden, noten, peulvruchten, volkoren granen. Vezels kunnen dus heel goed uit andere voedingsstoffen dan granen gehaald worden.

Variatie in voeding

Iedere dag dezelfde producten nemen (hetzelfde ontbijt, dezelfde lunch) zal op den duur voor darmklachten zorgen. Door variatie krijg je veel meer verschillende voedingsstoffen binnen en beperk je een teveel aan slechte en minder goede stoffen die eigenlijk ook in ieder product zitten. Zorg dat er goede eiwitten en vetten in het voedingspatroon zitten, zoals bonen, zaden, pitten, vis, eieren, hennepzaad, avocado, een handje ongebrande ongezouten noten.

Voeg groenten toe aan iedere maaltijd

Voeg groenten toe aan iedere maaltijd. Groenten leveren veel vezels, vitaminen, mineralen en allerlei nuttige voedingsstoffen. Varieer ook in bereidingswijze tussen rauwe, gestoomde, geblancheerde, kort gekookte of gewokte groenten.

Dol op smoothies? Groen(t)e smoothies kunnen voor borrelende darmen zorgen als de vertering niet goed verloopt. Laat een slok van een smoothie eerst even door de mond ‘rollen’ zodat de spijsverteringsenzymen bij de voedingsstoffen kunnen komen.

Vermijd geraffineerde suikers 

Veel suiker (en zeker in combinatie met weinig vezels) is funest voor de darmen. Het richt schade aan en verstoort het immuunsysteem. Bouw de geraffineerde suikers zo veel mogelijk af (snoep, koek, frisdrank, kant-en-klaar dressings en sauzen) en eet zo veel mogelijk onbewerkte voeding (voeding dat rechtstreeks uit de natuur komt).

Probeer belangrijke allergenen eens een tijdje te vermijden bij darmklachten

Net als zuivel (van de koe) staat gluten boven aan de lijst van allergenen: stoffen waar veel mensen in toenemende mate niet goed meer tegen lijken te kunnen. Zeker als darmklachten bestaan, is het de moeite waard om het gebruik van mogelijke allergenen (een tijdje) te beperken en te kijken wat het effect is. Veel darmen zijn niet blij met (veel) gluten. Een beperkte inname van gluten bevattende granen (tarwe bevat de meest agressieve vorm van dit eiwit) kan verbetering geven.

Drink voldoende water

Water is essentieel voor een goede darmwerking. Als de darmen voldoende vocht krijgen nemen ze de meeste voedingsstoffen beter op. Drink water bij voorkeur tussen de maaltijden door en niet (veel) tijdens de maaltijd.

Door iedere ochtend te beginnen met een glas water krijgen de darmen een goede start. Het is extra verfrissend om hier het sap van een halve citroen in uit te persen. Water drinken op de nuchtere maag corrigeert uitdroging die tijdens de slaap ontstaat.

Stress vermijden = darmklachten voorkomen

Stress is van grote invloed op het lichaam en met name op de darmen. Mensen die veel stress ervaren, kampen vaak ook met darmklachten. Neem bij darmklachten dus ook de invloed van stress onder de loep.

Wanneer je het gevoel hebt dat er dingen verbeterd kunnen worden maar je weet niet precies wat? Voor een persoonlijk voedingsadvies kun je natuurlijk contact opnemen om een afspraak te maken. Bij ernstige of langdurige darmklachten of bloed bij de ontlasting raadpleeg altijd eerst een arts.