Voedingsvezels zijn goed. Maar weet jij precies waarom?

darmflora

Dit blog gaat over voedingsvezels, maar eerst vertel ik je kort iets over BACTERIËN, omdat er een verband is tussen de twee.

Als je nog nieuwe volkeren wilt ontdekken. Onze darm is het meest fascinerende continent. Er leven meer dan 1000 soorten bacteriën. Wij bieden huisvesting aan zo’n twee kilo, waarvan 99% in onze darmen woont.

Het onderzoek naar onze bacteriegemeenschap is eigenlijk nog maar net begonnen. Wij weten dat: de meeste bacteriën onschadelijk zijn; sommige soorten een grote bijdrage leveren aan onze gezondheid; en dat er slechte (pathogene) bacteriën zijn die ons lichaam ziek maken.

Wat is het verband tussen bacteriën en vezels?

HEILZAME  bacteriën kunnen groeien door VEZELS waardoor de slechte (pathogene) bacteriën kunnen worden onderdrukt en verwijderd via de achterdeur. Onze kleine vrienden zijn er echt gek op. Maar niet op alle soorten. En smaken verschillen.

VEZELS zetten ook onze DARMWAND aan het werk. In onze dunne darm worden ze niet verteerd maar in onze dikke darm kloppen ze vriendelijk op de wand om verder getransporteerd te worden. Bijzonder fijn voor mensen die last hebben van obstipatie.

Voedingsvezels zijn van grote invloed op de gezondheid van ons spijsverteringskanaal, en DUS op onze algehele gezondheid.

Een goede gezondheid begint bij gezonde darmen, zeg ik altijd.

Met een goede darmflora (meer goede dan slechte bacteriën) kunnen wij:

  • zelf (bepaalde) vitamines en vetzuren produceren
  • mineralen beter opnemen
  • ons darmslijmvlies onderhouden
  • medicijnen afbreken
  • ontstekingen remmen

En ons IMMUUNSYSTEEM trainen.

Welke bacteriën wil jij onderdak geven?

Daar heb jij invloed op.

Waar zitten nuttige voedingsvezels in?

In plantaardige voeding. Dus in fruit, groenten, zaden, noten, peulvruchten, volkoren granen.

Er zijn verschillende soorten vezels en ze hebben allemaal een eigen functie. Vezels worden ook wel prebiotica genoemd omdat ze onze darmflora verbeteren.

Hoeveel voedingsvezels dan?

Elke dag zouden wij wel minstens dertig gram voedingsvezels mogen eten.

Om een idee te geven van hoeveelheden: 2 volkoren boterhammen (3 g vezels), 30 gram paranoten (3 g), 100 gram zilvervliesrijst (8 g), 100 gram erwten (20 g), 100 gram rauwe wortel (3,5 g), 200 gram broccoli (8 g).

Wat recepten

Het is niet echt moeilijk om meer vezels (prebiotica) binnen te krijgen. Je kunt heerlijke gerechten maken met (extra) vezelrijke voeding zoals:

Banaan, bessen, prei, asperges, ui, knoflook, witlof, broccoli, koolsoorten, cichorei, aardpeer, schorseneren, artisjokken, pastinaken, pompoen, paddenstoelen (shitakes), bieslook, wortel, kikkererwten, knollen, zoete aardappel, knolselderij, volkoren tarwe, rogge, haver.

Je kunt zalige dikke soepen maken ♥ pompoen soep;  met pompoen, ui, knoflook, 2 zoete aardappelen, el kurkuma, gember (1l bio bouillon); knoflook, ui, en kruiden roerbakken in kokosolie, daarna aardappelen, pompoen en bouillon erbij (10 min), met staafmixer pureren ♥ erwtensoep met zalmsnippers; met spliterwten (250g) (alvast 1/2 uur koken), 400 g knolselderij, 1 grote winterpeen, 1 prei, 1 l bouillon. Daarna bij opdienen zalmsnippers erdoor ♥ of zalm in de oven, met in de wok: venkel, tomaat, prei, wortel, shii-takes en bij opdienen wat geroosterde pijnboompitten ♥ stamppot van knoflook, prei, pastinaak, zoete aardappel. Lekker met wat gekruid bio rundergehakt erdoor of een stukje witte vis uit de oven ♥ Witlof salade met mandarijnen en walnoten ♥ Koude aardappelsalade en sushi zijn ook goede prebiotische maaltijden (als je aardappelen of rijst kort kookt en dan af laat koelen is het minder goed verteerbaar en daar houden de goede bacteriën van).

Variatie is belangrijk

Varieer met voeding. Sommige bacteriën houden meer van asperge vezels, andere weer meer van vezels uit wortel. Onze gezondheid gedijt goed op een variatie in goede bacteriën.

Voorwaarde om vezelrijke voeding te eten

Voor het eten van vezelrijke voeding moeten er voldoende goede bacteriën in je darmen aanwezig zijn! Als je darmklachten hebt, kan dat duiden op een verzwakte bacterie gemeenschap. Begin dan rustig op te bouwen met vezelrijke voeding. Luister naar je lichaam. Ineens een aanzienlijke toename van vezels kan voor kramp en winden zorgen.

En hiermee blaas ik dit verhaaltje uit…

Mocht je vragen hebben of een persoonlijk consult laat het me weten via mijn contactpagina.

Groetjes,

Marièt