Verzuurt jouw lichaam? Herken de signalen

Verzuring van je lichaam was een paar jaar geleden een nieuw begrip voor mij. Het ontzuren van mijn lichaam nadien heeft mij heel veel gebracht. Allerlei klachten en pijntjes zijn verdwenen. Het lijkt wel alsof ik een proces in mijn lichaam heb gekeerd.

De eerste signalen van verzuring kunnen zijn: vermoeidheid, sneller last van allerlei pijntjes, spierpijn, gewrichtspijn, huidklachten, haaruitval, verkoudheden en infecties. Maar hoe verzuur je nou?

Verzuring

Is simpel uit te leggen. Na de vertering van voedsel en de stofwisseling in ons lichaam blijft er een zure of een basische rest over (basisch is het tegenovergestelde van zuur en wordt ook wel alkalisch genoemd). Groenten en fruit zorgen bijvoorbeeld voor een basische rest. De zure afvalstoffen worden in principe afgevoerd door ons lichaam via de nieren, de longen en de huid. Als dit niet meer lukt dan hopen de afvalstoffen zich ergens in ons lichaam op, zonder dat wij het weten. Deze opeenstapeling van niet-afgevoerde zure afvalstoffen in ons lichaam is verzuring. Ons lichaam is van oorsprong echter basisch, dus niet zuur. De zuurgraad van ons bloed moet voor een goede gezondheid een constante licht basische waarde behouden. Wanneer je te weinig zuren kunt afvoeren, stoot het bloed het teveel aan zuren af naar onze weefsels, zoals de spieren, de pezen, het onderhuids bindweefsel en de gewrichten. Dat ga je vroeg of laat merken.

Verzurende voeding

Voeding is een belangrijke oorzaak van verzuring. Met ons westerse voedingspatroon eten wij te zuur, of beter gezegd: wij eten teveel voedsel dat tot verzuring leidt. Bij het samenstellen van een gebalanceerd voedingspatroon is het niet alleen belangrijk om te letten op de voedingsstoffen die wij nodig hebben, maar ook op een balans tussen zuurvormende voeding en basevormende voeding. Check.

Toen ik mij daarin ging verdiepen, raakte ik even van het pad af….de juiste voeding kiezen leek ineens een ingewikkeld proces. Sommige voeding – zoals oliën, vis, noten – is namelijk gezond, maar ook verzurend. Help!

Om te voorkomen dat je je verliest in allerlei zuur-base tabellen die er te vinden zijn op internet, probeer ik de grote lijnen aan te geven waardoor je bewuster kunt kiezen.

De hoofdlijnen in een overzicht:

Alkaliserende (basenvormende) voeding:

·      Groenten en fruit, kiemgroenten (zoals alfalfa), spirulina

·      Eiwitten: biologische yoghurt, (karne)melk, kefir

·      Kruiden: kaneel, kerrie, gember, mosterd, groene kruiden

·      Dranken: verse vruchten- en groentesappen, kruiden thee

Verzurende voeding

·      Granen; geraffineerde granen, alle deegwaren (pasta)

·      Noten en zaden: licht verzurend

·      Zuivel: kaas (van geiten- koeien- of schapenmelk)

·      Bonen: sojabonen en sojamelk

·      Dierlijke eiwitten: rundvlees, schelp- en schaaldieren, vis, lamsvlees, varkensvlees, konijn, kalkoen, wild

·      Suikerwaren: suiker, snoep, honing, stroop, frisdrank

·      Dranken: Alcohol, koolzuurhoudende dranken, koffie.

Laat ik dit overzicht eens toepassen aan de hand van zomaar een ‘doorsnee’ gezonde dag van een persoon:

Ontbijt:

Boterham of crackers met jam, kaas of vleeswaren (verzurend), ei (verzurend)

Kop koffie (verzurend), Glas verse jus d’orange of melk (basisch)

Tussendoor:

1 of 2 koppen koffie (verzurend), ‘gezonde’ bewerkte koek (verzurend)

Lunch:

2 of drie boterhammen/crackers (verzurend) met kaas of vleeswaren (verzurend)

groene salade (basisch) of stuk fruit (basisch)

glas melk of verse jus d’orange (basisch)

Tussendoor:

Een stuk fruit (basisch)

Avondmaaltijd:

Groenten (basisch), pasta (verzurend), Vlees of vis (verzurend)

Wijn (verzurend), water (neutraal), siroop/frisdrank (verzurend)

Tussendoor:

Handje pinda’s (verzurend), handje noten (licht basisch/licht verzurend),

Blokje kaas (verzurend)

Kruidenthee (basisch)

Zuur-base evenwicht

Het meest ideaal om de zuur-basebalans in het lichaam te ondersteunen is een patroon dat bestaat uit 80% alkaliserende voeding en slechts 20% verzurende voeding. Dat is een uitdaging. Maar krijg vooral geen voedingsstress van deze zure informatie. Als je je beseft dat je te veel verzurende voeding eet, kun je je eetpatroon veranderen in overzichtelijke stappen. Je zult het gaan merken. Waar het om gaat is dat je je bewust wordt van hetgeen er (ongemerkt) in je lichaam gebeurt als je overwegend verzurende voeding gebruikt. Mocht je klachten herkennen dan kunnen ondersteunende voedingssupplementen de ontzuring versnellen. Als je vragen hebt, kun je die aan mij stellen via mijn contact pagina.

Tot slot wat ontzurende Tips:

  • Ga vooral (veel) meer groenten en aan je dagelijkse patroon toevoegen, daarmee verschuif je de zuur-base verhouding meteen.
  • Breng de hoeveelheid (volkoren) brood of crackers terug naar 1 maaltijd per dag.
  • Wees matig met kwark en beperk kaas met 1 of 2 plakjes per dag
  • Eet vooral niet teveel vlees, en wissel ook af met vlees, vis, ei en vegetarische maaltijden. Minder de hoeveelheid vlees of vis op je bord. 70-100 g vlees of vis is voldoende.
  • Kauw je base-vormende voeding goed. Grof gesneden rauwkost die je ook nog eens te snel eet, heeft een tegenovergesteld effect. Je darmen gaan over tot gisting wat tot verzuring leidt. Herken je de borrelende darmen na het eten van een rauwkostsalade?
  • Drink verse groente- en fruitsappen (fruitsappen niet teveel door de suikers).
  • Verminder koffie tot maximaal 2 koppen per dag. Cafeine bindt mineralen en werkt verzurend. Zwarte thee is ook verzurend.
  • Drink iedere dag genoeg water (richtlijn 1,5 liter).
  • Vermijdt koolzuurhoudende (fris) dranken. Ook Spa Rood is verzurend!
  • Beperk het gebruik van suiker en suikerhoudende producten.
  • Stress werkt ook verzurend dus probeer meer te ontspannen, plezier te hebben en te bewegen in de buitenlucht.
  • Lekker rustig gemasseerd worden.
  • Een sauna bezoek ontzuurt je huid.