vrouw slapen

Hormonen en slaapgedrag hebben zeker met elkaar te maken. Slecht slapen of onregelmatig slapen, kan een hormonale disbalans zelfs verergeren.

Door leefstijl aanpassingen kunnen hormonen positief beïnvloed worden zodat ook het slapen verbetert.

Hoe kan het slaaphormoon Melatonine worden beïnvloed?

Het belangrijkste hormoon bij het slapen is melatonine. Dit hormoon zorgt voor het inslapen, de diepte van de slaap en de duur. Om voldoende melatonine te kunnen aanmaken zijn er verschillende aspecten die een rol spelen. Lees verder Slaapproblemen door hormonale disbalans. Tips om dit te doorbreken

Lees meer

vrouw stress why?

Stress kan een belangrijke oorzaak zijn dat je moeilijk af kunt vallen. Als je overgewicht hebt, of op bepaalde plaatsen op je lichaam vet blijft vast houden, betekent dat je hormonen niet goed in balans zijn. Laat stress nou de grootste verstoorder van je hormonen zijn…

Wat valt onder stress waar niet iedereen zich bewust van is?

Stress wordt doorgaans gerelateerd aan bijvoorbeeld stress op het werk, in je relatie, binnen je gezin, door een nare omstandigheid. Waar men niet altijd bewust van is, is dat voedingsstress (verkeerde voeding, teveel eten, crash diëten), wisselende dag- en nachtritmes (nachtdiensten, reizen, te laat en te kort slapen), maar ook te lang en te vaak trainen stress is voor je lichaam.  Lees verder Hoe zorgt stress ervoor dat je moeilijk afvalt?

Lees meer

Jet Jump 7

Wil jij jouw levensstijl aanpassen om:  meer energie te krijgen  een hoge weerstand te hebben  rustige darmen te krijgen minder vet te hebben op je buik of je benen   een gladde huid te hebben, en  je veel beter in balans te voelen?

Wil jij ook meer kennis hebben over hoe hormonen, voeding, beweging/training en stress invloed hebben op jouw gezondheid en hoe je deze kennis in kunt zetten in jouw voordeel?

Heb jij behoefte aan iemand die jou daarin begeleid maar waarvoor je niet de deur uit hoeft?

Wil jij grip krijgen op je hormonen en leefstijl aanpassingen die ook mogelijk zijn in een druk bestaan?

Dan is een online coachingsprogramma  misschien wel de oplossing voor jou! Lees verder Online programma ‘het zijn je hormonen’

Lees meer

de boodschappencoach Ralph Moorman

De boodschappencoach

door Ralph Moorman

Het beste uit de Supermarkt

Deze update van de Boodschappencoach is een superleuke gids om het beste uit de supermarkt te halen. Ralph Moorman neemt je mee langs alle schappen in de supermarkt. Welke producten ondersteunend zijn voor je gezondheid en welke niet. Als levensmiddelentechnoloog en gezondheidscoach verstaat hij de kunst om zijn gedegen kennis over (supermarkt)voeding en gezondheid te combineren tot een concept wat voor iedereen haalbaar is. Lees verder De Boodschappencoach

Lees meer

darmklachten spijsvertering

Darmklachten? Hoe kun je je spijsvertering verbeteren?

Heb jij last van darmklachten? Met een paar handige tips kun je je spijsvertering verbeteren. In het hele verteringstraject kan er van alles misgaan met allerlei nare klachten als gevolg. Nienke Tode-Gottenbos, darmflora-therapeut, deelt in De Poepdokter haar kennis over voeding, darmflora en levensstijl.

Als gezondheidscoach zie ik vaak mensen met darmklachten. Het kan zelfs zo zijn dat je gezond eet, maar als je je voeding niet goed verteert (of het niet goed opneemt, of uitscheidt), bereik je niet het optimale voor je gezondheid. Het is fijn als je begrijpt hoe je aan rustige en gezonde darmen kunt werken.

Een greep uit de tips van Nienke: Lees verder Darmklachten? Hoe kun je je spijsvertering verbeteren?

Lees meer