recept warme peren crumble

Peren crumble

Dit vind ik een heerlijk ontbijt of lunch gerecht in het weekend. Een echte verwennerij. Zeker als het koud is buiten.

Benodigdheden voor 2 personen

  • 2 peren
  • 50 g kastanje- of amandelmeel
  • 30 g havervlokken (ik heb grove gebruikt maar fijne vlokken kan ook)
  • 1 tl koekkruiden
  • 1 tl kaneel
  • wat extra koekkruiden om over de peren te strooien
  • evt. 4 of 5 pecannoten of walnoten klein gehakt
  • evt. een beetje honing
  • 2 tot 3 el water

Lees verder Warme peren crumble

Lees meer

oestrogeendominantie

Oestrogeendominantie

Tegenwoordig lijkt het heel normaal dat er in een vrouwenlichaam te veel oestrogeen ten opzichte van progesteron circuleert. Deze combinatie heet ook wel oestrogeendominantie. Veel vrouwen met een oestrogeendominantie vertonen allerlei symptomen van hormonale onrust. Zijn de volgende symptomen herkenbaar?

Symptomen die horen bij oestrogeendominantie

Een overmaat aan oestrogenen kan tot allerlei verschillende klachten leiden: gevoelige borsten, pijnlijke menstruaties en mogelijk endometriose, stemmingswisselingen (PMS) en prikkelbaarheid, het vasthouden van vocht, relatief meer vetopslag op de bovenbenen, heupen en borsten. Je kunt je wazig voelen of je merkt dat je vaker hoofdpijn hebt. Wanneer het hormoon oestrogeen in verhouding tot het hormoon progesteron hoog is, ervaren veel vrouwen een wervelwind aan emoties voor de menstruatie.  Lees verder Oestrogeendominantie zorgt voor hormonale onrust. Zijn de symptomen herkenbaar?

Lees meer

bloemkool pizza

Kinderen de pizza is klaar! Ik dacht dat ik met een bloemkool pizza geen volle zalen zou trekken, maar in tegendeel! Deze pizza met een bodem van bloemkool werd heel positief ontvangen en smaakte heerlijk. Hij smaakt absoluut niet naar bloemkool. De pizza is makkelijk om te maken (zeker hoe ik hem heb gemaakt) en je hebt eenvoudig meer groente op je bord. Je kunt deze pizza beleggen met alles wat je lekker vindt.  Lees verder Heerlijke bloemkool pizza

Lees meer

voedingstips bij burn-out

Burn-out en voeding

Voeding speelt een belangrijke rol in het herstel van een burn-out. In deze blog geef ik 7 belangrijke voedingstips bij een (naderende) burn-out.

Een burn-out kondigt zich aan door gevoelens van emotionele en lichamelijke uitputting. De eerste signalen zijn nogal vaag: niet lekker in je vel zitten, slecht slapen, negatieve gedachten, opgejaagd gevoel, geen zin in je werk, een laag libido, vermoeidheid, maag- en darmklachten en (extreme) energie dips. Uiteindelijk ontstaat een totaal gevoel van opgebrand zijn, slechte concentratie en geheugen.

Een (naderende) burn-out is een aanslag op je gezondheid: je hormonale balans wordt ernstig verstoord, je zenuwstelsel raakt overbelast en je immuunsysteem raakt volkomen ontregeld, waardoor je ‘ineens’ vatbaar bent voor allerlei ziektes… Lees verder 7 belangrijke voedingstips bij een (naderende) burn-out

Lees meer

Hormonen en slaapgedrag hebben zeker met elkaar te maken. Slecht slapen of onregelmatig slapen, kan een hormonale disbalans zelfs verergeren.

Door leefstijl aanpassingen kunnen hormonen positief beïnvloed worden zodat ook het slapen verbetert.

Hoe kan het slaaphormoon Melatonine worden beïnvloed?

Het belangrijkste hormoon bij het slapen is melatonine. Dit hormoon zorgt voor het inslapen, de diepte van de slaap en de duur. Om voldoende melatonine te kunnen aanmaken zijn er verschillende aspecten die een rol spelen. Lees verder Slaapproblemen door hormonale disbalans. Tips om dit te doorbreken

Lees meer